Nakouknutí na Circuit de Catalunya
S komentářem úřadujícího mistra světa Fernanda Alonsa
Vybudován jako součást olympijského rozvojového programu Barcelony se okruh Circuit de Catalunya nachází dvacet kilometrů severně od metropole Katalánska na území zakoupeném autoklubem Real Automóvil Club de Catalunya. Okruh byl včas dokončen pro GP Španělska 1991 a od té doby se na něm pořádal tento závod. Luis Perez Sala, bývalý jezdec Minardi doporučoval uspořádání tratě a následuje principy mnoha moderních okruhů s dlouhou rovinkou a množstvím vysokorychlostních zatáček, což činí aerodynamickou účinnost vozů mimořádně důležitou. Povaha tratě je taková, že zatěžuje levý přední roh auta obzvláště intenzivně, čímž způsobuje problémy s nedotáčivostí. Okruh byl na začátku tohoto roku z bezpečnostních důvodů upraven novou šikanou, která nahrazuje dvě velmi rychlé zatáčky na konci kola. Circuit de Catalunya hostí mnoho předsezónních testů, takže je to jedno z nejznámějších dějišť v kalendáři Formule 1. Avšak jeho vysokorychlostní charakteristika jej činí fyzicky náročnou výzvou pro jezdce, ačkoli v tomto stádiu sezóny budou mít dosaženou slušnou úroveň kondice do závodu. Pro obrovské množství diváků, kteří se v závodní den na okruhu shromáždí [v loňském roce to bylo asi 137 000, tento rok se očekává nápor až 145 000 fanoušků, pozn. redaktora], je to dobře situovaný okruh se snadným přístupem a dobrými místy pro sledování, což mu dodává atmosféru stadionu. Fernando Alonso o tomto okruhu… „Okruh v Barceloně je mojí domácí tratí a vždycky je tam skutečně dobrá odezva od španělských fandů, což činí závod pro mě velmi neobyčejným. Také zde hodně testujeme, takže ho všichni jezdci znají velmi dobře, takže v podstatě bychom mohli odjet kolo se zavřenýma očima. Přesto je okruh velmi dobrý jak pro testování, tak také pro závodění. Pro auto je toto velice náročný okruh jak po aerodynamické stránce, tak po stránce motoru, ale z technického pohledu je kompletní. Běžně tady jezdíme na nejtvrdších směsích pneumatik roku, jelikož může být pro ně velmi obtížný. Také mají tendenci trpět velkým opotřebením vepředu i vzadu a pro Barcelonu je charakteristické dokonce přední drolení. Je tam spousta vysokorychlostních zatáček, což je na pneumatiky velmi náročné. Letošek bude velmi zajímavý, protože představili novou šikanu před poslední zatáčkou. Poslední dvě zatáčky mi budou chybět, protože jako pilot dávám přednost vysokorychlostním zatáčkám, které jsou zábavnější na řízení, avšak by nám to mělo umožnit získat lepší vítr způsobený jízdou vozu v nájezdu na cílovou rovinku a předjíždění do první zatáčky, což je vždycky dobrá věc. Jednou ze stinných stránek Barcelony je to, že předjíždění bylo vždycky velmi složité, jelikož ty dvě zatáčky, které vedly na cílovou rovinku byly vždy velice vysokorychlostní a bylo obtížné se dotáhnout a přiblížit k tomu vepředu. Toto se teď změní a bude to mnohem lepší pro diváky a dokonce i pro jezdce, protože my všichni chceme více příležitostí k předjíždění. Je to skvělá trať a ačkoli může být pro jezdce náročná na pravou stranu krku, je to Velká cena, na kterou se vždycky těším…“ |