VC USA podrobně
Tým McLaren prožívá velmi úspěšnou sezónu a v dnešním závodě na okruhu v Indianpolisu získal další double a své soupeře od Ferrari tak nechal opět za sebou. Tím, kdo z obou jezdců stříbrné stáje zářil štěstím více, byl rozhodně vítěz Velké ceny USA – nováček Lewis Hamilton. Toto označení by už skoro nebylo potřeba používat, protože mladý Brit jezdí od začátku sezóny velice vyrovnaně a po jednom třetím místě a čtyřech druhých pozicích přichází druhé vítězství v řadě a to opět na okruhu, kde předtím nikdy nezávodil. Tímto si opět zvýšil náskok v hodnocení šampionátu jezdců před svým stájovým kolegou Fernandem Alonsem, který dnes dojel do cíle se ztrátou pouhé jedné a půl vteřiny. Třetí a čtvrté místo obsadili oba jezdci Ferrari. Na pódium doplnil oba McLareny Felipe Massa, jemuž stájový kolega Kimi Räikkönen do poslední chvíle dýchal na krk a jakmile měl před sebou volno, připisoval si velmi slušné časy mnohem rychlejší, než brazilský jezdec a na svém kontě má Fin také nejrychlejší kolo. Dá se říct, že v tomto závodě pomalu nastává zlomový okamžik letošního mistrovství světa a rozložení sil mezi těmito předními týmy se pomalu stabilizuje. Tým z Maranella bude muset během následující dvoutýdenní přestávky hodně zapracovat, aby po návratu na evropskou půdu se mohlo pokusit své rivaly z Wokingu porazit nebo alespoň porážet. Heikki Kovalainen dosáhl skvělého pátého místa a tým Renault tím dal jasně najevo, že to s útokem na BMW Sauber myslí vážně. Giancarlo Fisichella, jenž předvedl několik hezkých předjížděcích manévrů, skončil nakonec na deváté pozici s jednokolovou ztrátou. Jarno Trulli přivezl na šestém místě Toyotě další tři body, Mark Webber se svým Red Bullem protnul cílovou čáru na sedmé pozici. Další jezdec rakouské stáje David Coulthard v důsledku kolize okamžitě po startu šachovnicový praporek neviděl. Poslední bodované místo obsadil Sebastian Vettel, který se tímto zapsal do historie jako nejmladší jezdec F1, jenž bodoval. A to navíc ve svém úplně prvním závodě, ve kterém nahradil Roberta Kubicu, který zažil v Kanadě již známou velkou nehodu. Mladý Němec přitom seděl v kokpitu naposled při volných trénincích na GP Malajsie. Tady v zámoří se mu dařilo i v samotné kvalifikaci, kde obsadil sedmé místo podobně jako Michael Schumacher při svém debutu na belgickém okruhu ve Spa v roce 1991. Takže nezbývá než Vettela za jeho dnešní výkon pochválit. Smolařem se stal Nico Rosberg – kvůli motoru musel v závěru závodu odstoupit ze solidního šestého místa. Celkově se závod obešel bez dramatických okamžiku, kterých bylo dostatek v tom předchozím a bylo vidět i předjíždění, které Formuli 1 v posledních letech docela chybí. Pojďme si teď shrnout, co všechno se na legendárním okruhu ve staré „cihelně“ odehrálo… Fakta o závodní dráze délka okruhu: 4,192 km počet kol: 73 celková vzdálenost: 306,016 km Počasí teplota tratě: 54 °C teplota vzduchu: 35 °C vlhkost vzduchu: 33 % vítr: 2,2 m/s Pneumatiky Bridgestone – medium a soft. Startovní rošt 1. Lewis Hamilton (McLaren), 2. Fernando Alonso (McLaren), 3. Felipe Massa (Ferrari), 4. Kimi Räikkönen (Ferrari), 5. Nick Heidfeld (BMW Sauber), 6. Heikki Kovalainen (Renault), 7. Sebastian Vettel (BMW Sauber), 8. Jarno Trulli (Toyota), 9. Mark Webber (Red Bull), 10. Giancarlo Fisichella (Renault), 11. David Coulthard (Red Bull), 12. Ralf Schumacher (Toyota), 13. Jenson Button (Honda), 14. Nico Rosberg (Williams), 15. Rubens Barrichello (Honda), 16. Anthony Davidson (Super Aguri), 17. Alex Wurz (Williams), 18. Takuma Sato (Super Aguri), 19. Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso), 20. Scott Speed (Toro Rosso), 21. Adrian Sutil (Spyker), 22. Christijan Albers (Spyker). Start Lewis Hamilton měl bezchybný start, rychle se z roštu odlepil také Fernando Alonso, který se okamžitě zařadil těsně za svého stájového kolegu. Felipe Massa si pohlídal třetí místo, naproti tomu Kimi Räikkönen, jenž do úvodního části závodu zvolil tvrdší směs pneumatik, se propadl až na šesté místo a před něj se v první zatáčce protáhli Nick Heidfeld a Heikki Kovalainen. První desítku uzavřeli Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, Mark Webber a Nico Rosberg. Sebastian Vettel se propadl až na jedenáctou pozici. 1. kolo Ralf Schumacher se na samotném začátku dostal do kolize s Davidem Coulthardem a Rubensem Barrichellem - jezdec Toyoty byl prvním, kdo ze závodu odstoupil, přičemž byla vyvěšena žlutá vlajka. David Coulthard ještě dojel do boxů, kde se mechanici snažili vůz opravit. Giancarlo Fisichella dostal v nájezdu do čtvrté zatáčky hodiny a vylétl do kačírku, naštěstí se mu podařilo se z únikové zóny vymanit a vrátit se zpět na trať. 2. kolo Lewis Hamilton zajel nejrychlejší první a druhý mezičas, ve druhém sektoru ho trumfnul Kimi Räikkönen, zatímco v tom prvním zase Nick Heidfeld, který tímto okamžitě pokořil nejrychlejší kolo jezdce McLarenu (1:15.230). Ke svým mechanikům zamířil také Rubens Barrichello s poškozeným předním zavěšením, pro nějž tímto GP definitivně skončila. 3. kolo Pro Davida Coultharda zhasly veškeré naděje, že by se ještě mohl připojit k dění na okruhu. Lewis Hamilton zajel nejrychlejší kolo (1:14.329). 4. kolo Nejrychlejší první sektorový čas a celkově nejrychlejší kolo pro Lewise Hamiltona (1:13.991). 5. kolo Lewis Hamilton opět nejlepší v prvním sektoru a připsal si další nejrychlejší kolo (1:13.681) a před Fernandem Alonsem vedl o 1,3s. Sebastian Vettel měl už Nico Rosberga jedoucího na devátém místě na dosah. 6. kolo Vitantonio Liuzzi předjel Alexe Wurze v souboji o jedenáctou pozici. 7. kolo Fernando Alonso byl v posledních kolech o jednu až dvě desetiny vteřiny pomalejší než Lewis Hamilton. Adrian Sutil, který do závodu vyjížděl z chvostu startovního pole, se se svým vozem Spyker pohyboval již na třináctém místě. 8. kolo Lewis Hamilton – 2,0s – Fernando Alonso – 1,4s – Felipe Massa – 1,9s – Nick Heidfeld – 2,2s – Heikki Kovalainen – 0,5s – Kimi Räikkönen – 4,0s – Jarno Trulli – 1,2s – Mark Webber. Do první desítky ještě patřili Nico Rosberg a Sebastian Vettel. 9. kolo Giancarlo Fisichella se po své chybě na začátku závodu nacházel až na osmnáctém místě a hnal se za Super Aguri Anthony Davidsona. Felipe Massa zaznamenal nejrychlejší čas v prvním sektoru. 10. kolo Italský jezdec ve voze Renault se nadále prokousával dopředu a tentokrát zdolal Jensona Buttona, se kterým jel několik zatáček kolo na kolo. Brit si svou šestnáctou pozici dokázal uhájit do osmé zatáčky, kde ho Ital vybrzdil. 11. kolo Alex Wurz se nevzdával a vyvíjel tlak na Vitantonia Liuzziho. Nejtěsnější to v první desítce bylo mezi Heikki Kovalainenem a Kimi Räikkönenem (0,6s). 12. kolo Alex Wurz se v první zatáčce neúspěšně pokusil o útok, ale Vitantonio Liuzzi odolal, přičemž přes vysílačku svému týmu Toro Rosso sdělil, že se mu nelíbí zvuky v jeho voze. Bylo oznámeno, že Takuma Sato je vyšetřován za předjíždění pod žlutou vlajkou. 13. kolo Za vozem Vitantonia Liuzziho se vytvořil vláček aut. Giancarlo Fisichella se dostal v první zatáčce přes Scotta Speeda na patnáctou pozici. 14. kolo Takuma Sato nejprve předjel Adriana Sutila a zařadil se tak na okamžik na třinácté místo, nicméně následně dostal smyk a vylétl do únikové zóny, kačírku ale již neunikl a jeho závod tak skončil. Byla vyvěšena žlutá vlajka. 15. kolo Scott Speed jako by chtěl podtrhnout své jméno tím, že měl na kontě zatím nejvyšší maximální rychlost o hodnotě 335km/h. 16. kolo Fernando Alonso si díky prvnímu a třetímu sektoru připsal nejrychlejší kolo (1:13.755). Alex Wurz se znovu pokusil na Vitantonia Liuzziho zaútočit na konci cílové rovinky. 17. kolo Nejprve vylepšil čas nejrychlejšího kola Lewis Hamilton (1:13.579), ale okamžitě ho přepsal Fernando Alonso (1:13.537). 18. kolo Lewis Hamilton – 3,2s – Fernando Alonso – 3,0s – Felipe Massa – 3,0s – Nick Heidfeld – 6,7s – Heikki Kovalainen – 0,7s – Kimi Räikkönen – 8,0s – Jarno Trulli – 4,7s – Mark Webber. Lewis Hamilton zlepšil první a třetí mezičas a tímto opět zajel další nejrychlejší kolo (1:13.324). 19. kolo Alex Wurz znovu zatlačil na Vitantonia Liuzziho, ale opět bez úspěchu. Lewis Hamilton zajel nejrychlejší čas v prvním sektoru a výsledkem bylo další nejrychlejší kolo (1:13.222). 20. kolo Začínalo být nadělováno kolo nejpomalejším jezdcům. Nick Heidfeld se dopustil chyby na konci cílové rovinky a a přes hodiny se dostal do únikové zóny. I když se vrátil zpět, tak tohoto okamžiku využil Heikki Kovalainen a obsadil tak páté místo. 21. kolo První zastávku v boxech absolvovali Lewis Hamilton (soft – 8,8s), Felipe Massa (soft – 8,7s) a Nick Heidfeld (medium – 7,7s). 22. kolo V boxech byl Fernando Alonso (soft – 7,6s) a celkově vydělal na pitstopu asi vteřinu vzhledem ke svému stájovému kolegovi. Do vedení se teď poprvé ve své kariéře dostal Heikki Kovalainen. 23. kolo Fernando Alonso předjel na konci cílové rovinky Jarna Trulliho, čímž se šampion posunul na čtvrté místo. 24. kolo Ke svým mechanikům zamířil z druhé pozice Kimi Räikkönen (soft – 7,8s) a po návratu na trať se zařadil za Nicka Heidfelda na deváté místo. Kousek modré vlajky, která před nějakou chvílí upadla komisaři na trať, se zachytil na voze Jarna Trulliho. 25. kolo Sebastian Vettel absolvoval pitstop. Giancarlo Fisichella se s Alexem Wurzem při souboji dostali do lehkého kontaktu předními koly a jezdec Renaultu se nakonec dokázal probojovat na dvanácté místo. 26. kolo Giancarlo Fisichella byl již těsně za Vitantoniem Liuzzim. Jenson Button předjel v první zatáčce po vnější stopě Scotta Speeda a posunul se na patnáctou pozici. Heikki Kovalainen – 5,5s – Lewis Hamilton – 2,7s – Fernando Alonso – 2,9s – Jarno Trulli – 4,1s – Mark Webber – 2,8s – Felipe Massa – 3,8s – Nico Rosberg – 3,7s – Nick Heidfeld. 27. kolo Heikki Kovalainen zamířil do boxů (soft – 6,8s) a na trať se vrátil těsně za dvojicí Kimi Räikkönen – Nick Heidfeld, přičemž těsně předtím se finský jezdec dostal před pilota BMW Sauberu na konci cílové rovinky. Do vedení se opět dostal Lewis Hamilton. 28. kolo Fernando Alonso začal v posledních kolech značně stahovat náskok Lewise Hamiltona a v tuto chvíli byl mezi oběma jezdci McLarenu rozestup 1,2s. 29. kolo Giancarlo Fisichella zdolal Vitantonia Liuzziho a získal tak jedenáctou pozici. 30. kolo V boxech byl Mark Webber ze čtvrtého místa (soft – 7,8s) a proběhla úprava nastavení předního křídla. Poté se zařadil na devátou pozici. 31. kolo V první desítce zbýval pitstop pouze na Jarna Trulliho a Nico Rosberga. Giancarlo Fisichella po posledním předjížděcím manévru teď jezdil o vteřinu rychleji. Jarno Trulli opustil třetí pozici a navštívil své mechaniky (soft – 7,5s). Fernando Alonso snížil náskok svého stájového kolegy o dvě desetiny vteřiny. 32. kolo Lewis Hamilton – 0,8s – Fernando Alonso – 13,3s – Felipe Massa – 4,9s – Nico Rosberg – 0,6s – Kimi Räikkönen – 1,5s – Nick Heidfeld – 0,4s – Heikki Kovalainen – 12,4s – Jarno Trulli. 33. kolo Heikkimu Kovalainenovi se nedařilo najít si cestičku kolem Nicka Heidfelda. 34. kolo Fernando Alonso se po desetinkách přibližoval k Lewisi Hamiltonovi. 35. kolo Lewis Hamilton dokázal opět stabilizovat svůj náskok kolem jedné vteřiny. Nicméně se blížili k frontě aut za Vitantoniem Liuzzim. 37. kolo McLareny se začaly prokousávat přes „okolisty“. Giancarlo Fisichella a Scott Speed zamířili do boxové uličky. Nico Rosberg byl v první desítce jediným bez pitstopu. 38. kolo Vitantonio Liuzzi zajel do boxů. Fernando Alonso byl za Lewisem Hamiltonem o 0,1s a pokusil na konci cílové rovinky zaútočit na svého týmového kolegu z vnějšku. 39. kolo Lewis Hamilton a Fernando Alonso byli opět v těsném závěsu na cílové rovince a úřadující mistr světa se na chvíli přiblížil k boxům a poté se hned vrátil do stopy. 40. kolo Zastávku u mechaniků absolvoval Nico Rosberg ze čtvrtého místa (medium – 13,1s) a poté se vrátil na desáté pozici. 41. kolo Christijan Albers si udělal výlet po trávě. Nicméně ztrácel již dvě kola. 42. kolo Kimi Räikkönen byl teď nejrychlejším jezdcem na trati, byl dokonce o půl vteřiny rychlejší než Felipe Massa. Lewis Hamilton – 0,7s – Fernando Alonso – 11,4s – Felipe Massa – 4,7s – Kimi Räikkönen – 3,5s – Nick Heidfeld – 0,9s – Heikki Kovalainen – 16,9s – Jarno Trulli – 2,1s – Mark Webber. 43. kolo Anthony Davidson zamířil do boxů ze třinácté pozice. 44. kolo Kimi Räikkönen se přibližoval k Felipe Massovi přibližně o půl vteřiny na kolo. 45. kolo V boxech byli Alex Wurz a Jenson Button z jedenácté, resp. dvanácté pozice. 46. kolo Anthony Davidson měl již v hledáčku Spyker Adriana Sutila, jelikož jezdec Super Aguri se snažil dotáhnout na dvanácté místo. 47. kolo Lewis Hamilton – 1,2s – Fernando Alonso – 13,1s – Felipe Massa – 2,8s – Kimi Räikkönen – 4,8s – Nick Heidfeld – 1,4s – Heikki Kovalainen – 18,4s – Jarno Trulli – 3,7s – Mark Webber. 48. kolo Heikki Kovalainen navštívil boxy (medium – 8,1s). Fernando Alonso se trošku projel po trávě. Kimi Räikkönen nasadil nejlepší čas v prvním sektoru. 49. kolo Nick Heidfeld absolvoval svůj druhý pitstop (medium – 6,9s) a na trať se vrátil na sedmém místě před Sebastianem Vettelem. Kimi Räikkönen zajel absolutně nejrychlejší kolo závodu (1:13.117) a na Felipeho Massu ztrácel jen 1,7s. Mezitím náskok Lewise Hamiltona se zvýšil na 2,5s před Fernandem Alonsem. 50. kolo Mechanici McLarenu byli v pohotovosti a zastávku si odbyl tentokrát jako první Fernando Alonso (medium – 6,5s) a zařadil se na čtvrté místo. Kimi Räikkönen ještě vylepšil první mezičas. 51. kolo Lewis Hamilton zamířil z prvního místa ke svým mechanikům (medium – 7,1s) a přestože Fernando Alonso v boxech získal asi vteřinu, nováček v barvách McLarenu si svoji pozici před dvojnásobným mistrem světa uhájil. Práci měli také mechanici Ferrari, Kimi Räikkönen také absolvoval druhou zastávku (soft). Rovněž tak učinili Adrian Sutil a Sebastian Vettel. 52. kolo Felipe Massa opustil dočasnou první pozici a podruhé navštívil své mechaniky (medium – 7,1s) a po výjezdu z boxové uličky se zařadil na třetí místo těsně před Kimiho Räikkönena. 53. kolo Na bodovaných pozicích byli až do této chvíle všichni v boxech dvakrát s výjimkou Jarna Trulliho a Marka Webbera. Lewis Hamilton – 1,8s – Fernando Alonso – 14,1s – Felipe Massa – 1,2s – Kimi Räikkönen – 8,3s – Jarno Trulli – 3,3s – Mark Webber – 0,9s – Nick Heidfeld – 3,3s – Heikki Kovalainen. 54. kolo Kimi Räikkönen byl o 0,2s rychlejší než Felipe Massa. Giancarlu Fisichellovi se v tomto stintu nedařilo a na jeho jedenáctou pozici si brousil zuby Anthony Davidson. 55. kolo Anthony Davidson nakonec zamířil do boxů. Nick Heidfeld si do vysílačky postěžoval na nefunkčnost posilovače řízení. 56. kolo Kimi Räikkönen ztrácel na Felipeho Massu pouze 0,7s. Nick Heidfeld i přes výzvu svého týmu, aby se vrátil do garáže, odstavil svůj vůz do trávy. Přišel tak o možnost zabodovat, pohyboval se totiž na sedmém místě. 57. kolo Jarno Trulli navštívil mechaniky Toyoty ze šesté pozice. 58. kolo Lewis Hamilton – 2,0s – Fernando Alonso – 13,4s – Felipe Massa – 0,7s – Kimi Räikkönen – 14,6s – Mark Webber – 7,2s – Heikki Kovalainen – 15,8s – Nico Rosberg – 0,6s – Jarno Trulli. 60. kolo Mark Webber navštívil boxy (medium). Kimi Räikkönen snížil svou ztrátu na týmového kolegu (0,6s). 61. kolo Vitantonio Liuzzi soupeřil se svým stájovým kolegou Scottem Speedem o čtrnácté místo, zatímco měl těsně za sebou Adriana Sutila. Mark Webber se ve vnitřní části okruhu pokusil o útok na Jarna Trulliho jedoucího na sedmé pozici, na kterého ztrácel 0,5s. 63. kolo Mark Webber se znovu pokusil o útok, tentokrát v nájezdu do první zatáčky, ale při tomto manévru si zkrátil trať přes trávu, takže získanou pozici přepustil jezdci Toyoty zpátky, aby se tak vyhnul případné penalizaci. 64. kolo Chyba, které se Mark Webber v předchozím kole dopustil, umožnila Sebastianu Vettelovi se k němu přiblížit. 65. kolo Mezi jezdci McLarenu zavládl klid, ale přesně naopak tomu bylo u Ferrari. Kimi Räikkönen zajížděl nejrychlejší časy (v tomto kole pro porovnání: Lewis Hamilton – 1:14.084, Kimi Räikkönen – 1:13.910). 66. kolo Těsné rozestupy byly také mezi Jarnem Trullim, Markem Webberem (+0,5s) a Sebastianem Vettelem (+0,6s). Za pilotem BMW Sauberu pak bylo prázdno, Giancarlo Fisichella byl o dalších 44,2s zpět. 67. kolo Anthony Davidson v nájezdu do první zatáčky předjel Jensona Buttona a převzal tak dvanácté místo. Obě Ferrari teď jezdila těsně pod 1min 14s, zatímco McLareny byly těsně nad touto hranicí. 69. kolo Nico Rosberga na cílové rovince zradil motor, z něhož vyšlehly plameny a pilot Williamsu tak přišel o slušnou šestou pozici. Tímto se na body dostal Sebastian Vettel. Byla vyvěšena žlutá vlajka. 72. kolo Vitantonio Liuzzi zaparkoval svůj vůz Toro Rosso těsně před koncem závodu do garáže. Pořadí v cíli 1. Lewis Hamilton – McLaren [10b] 2. Fernando Alonso – McLaren [8b] 3. Felipe Massa – Ferrari [6b] 4. Kimi Räikkönen – Ferrari [5b] 5. Heikki Kovalainen – Renault [4b] 6. Jarno Trulli – Toyota [3b] 7. Mark Webber – Red Bull [2b] 8. Sebastian Vettel – BMW Sauber [1b] Příští závod – GP Francie (1. července 2007) |