Exkluzivní rozhovor s vedoucím týmu Hondy Nickem Fryem
Rozhovor s vedoucím týmu Hondy Nickem Fryem
Vedoucí týmu Honda Nick Fry je jedním z nejotevřenějších manažerů týmů tohoto sportu. On sám také dobře ví, že pravdu nakonec odhalí teprve vlastní akce na trati.
Otázka: Melbourne bylo pro RA107 poněkud problematickým startem. Rubens Barrichello v druhé jízdě kvalifikace odpadl a v závodě skončil jedenáctý, zatímco Jenson Button odstoupil z první kvalifikace a skončil na 15. místě.
Nick Fry: "Bylo to pro nás velké zklamání, ale nebylo to tak úplně překvapivé. V testech jsme například nebyli tak silní, jako jsme byli ve stejnou dobu loni. Problémem vozu je nestabilita, nemohli jsme se domluvit s aerodynamikou. A Melbourne, jak jsme předpokládali, odhalilo ty nejhorší vlastnosti vozu. Momentálně velmi usilovně pracujeme na odstranění těchto problémů."
Můžete tyto problémy přičíst na vrub jednomu specifickému problému nebo je to celý balík problémů, které je potřeba vyřešit?
NF: "Z devadesáti procent je za tím aerodynamika. Samozřejmě jsou i některé mechanické prvky, jak to obykle bývá u F1, nejdůležitější je vzájemná propojenost jednotlivých prvků, nejde jenom o jednu specifickou oblast. Teď se soustředíme na aerodynamiku a už jsme na voze tady v Malajsii udělali některé změny, které v této situaci pomohou, ale nejspíš se nám tady bude dařit o něco lépe než v Melbourne. Také víme, že není žádné zázračné řešení, uděláme některé další změny v Barceloně a další v Kanadě a ve Francii. Je to něco, co se bude vyvíjet krok za krokem, není to jedno rychlé a snadné řešení."
Některé nové součástky byly poprvé použity při testech minulý týden v Kuala Lumpur – ale mohou tyto součástky opravdu přinést nějakou změnu oproti těm dvěma nepodařeným závodům?
NF: "Ano, já si myslím, že mohou, protože tato trať má úplně jiný charakter. Má velmi rychlé zatáčky, v nichž jsme velice dobří, a také středně rychlé zatáčky, ve kterých jsme docela dobří, zatímco v pomalých zatáčkách jsme se nejvíc potýkali s problémy. Okruh v Malajsii nám vyhovuje lépe a já tady celkem předpokládám lepší výkon. Nemáme žádné iluze o tom, že to snad bude skok z druhé poloviny roštu na přední pozice."
Už jse naznačil, že neuvidíme Hondu v boji o první pozice až do Velké ceny Španělska. Do té doby bude už skoro čtvrtina sezóny za námi. Znamená to, že chcete revidovat cíle, kterých chcete v této sezóně dosáhnout?
NF: "Ne tak docela. Hlavním cílem pro nás je vyhrát další závody. Loni jsme samozřejmě vyhráli první závod v Maďarsku a letošním úkolem je zvítězit víckrát než jednou. V rámci mistrovství je naším cílem získat v této části sezóny nějaké body. I když náš vůz není tak dobrý, jak jsme doufali, je dost dobrý na to, abychom body získali. V Melbourne se Rubensovi podařilo dostat se ze zadní pozice na startu až na místo, kde téměř získal body. Přesto doufáme, že se nám podaří v této části sezóny nějaké body sehnat. Musíme vzít v úvahu, že to je válka trvající 17 závodů, ne bitva na jeden závod."
Jak se vaši piloti vyrovnávají s touto situací? Oba dva byli zpočátku dost plní optimismu, předpokládali, že to bude jejich sezóna. Co je potřeba udělat pro výrazné posílení motivace?
NF: "Oba piloti jsou dost staří na to, aby měli na život jako celek vyvážený náhled. Oba pracují s týmem velmi pilně. Samozřejmě jsou oba značně zklamaní, protože vůz nebyl tak dobrý, jak doufali na začátku sezóny. Ale rozhodně neztrácejí naději. Nedostatečná motivace určitě není jejich problém."
A jak moc je nervózní tým, když teď ztrácí ten kladný impuls získaný při loňském vítězství v maďarské Velké ceně?
NF: "Žádná nervozita neexistuje. Tým teď vstupuje do závěrečné části své první dekády. O doby, kdy jsme začali, jsme zažili několik vzestupů a pádů. Ten závod se jmenuje Formule jedna, protože je nejlepší z nejlepších. Skutečnost je, že v uplynulých 30 letech zvítězily v mistrovství pouhé čtyři týmy. A ty budou bránit své pozice ze všech sil. Neděláme si žádné iluze, víme, že je to těžké, ale máme za sebou nejlepší firmu vyrábějící automobily. Honda, to v tomto oboru není žádný začátečník, a oni si uvědomují, že je to velmi tvrdá práce."
Když analyzujete situaci Hondy. Bude se pátrat po nějakých vinících nebo hledat řešeni – nebo oboji?
NF: "Zatím nikdy nešlo o hledání viníků. Jsme jeden tým, který společně hledá řešení a snaží se pochopit, jak jsme se do této situace dostali. Vstoupili jsme do boje jako tým a jako tým z něho taky budeme vycházet. U nás nemáme něco takového jako obviňování někoho konkrétního. Máme za sebou firmu Honda a z její strany máme podporu."
Teď jse začali používat nový aerodynamický tunel. Pomůže vám to rychleji vylepšit váš vůz?
NF: "Ano, pomůže. Ale i to je otázka učení, získávání zkušeností. I když jsme ho začali používat v polovině loňského roku, jsme poslední z týmů, které tunel používají, a to potřebuje praxi. Dosavadní zkušenosti jsou velmi pozitivní. Oba naše tunely, i ten první, upravený, pomáhají odhalit naše slabiny."