Rozhovor s šéfem McLarenu Ronem Dennisem
Rozhovor s šéfem McLarenu Ronem Dennisem
Je to fantastický výsledek pro tým. Musíte mít velkou radost?
RD: "Jsme opravdu nadšení, pochopitelně. Ale nevím kde začít. Nemůžete dokončit lépe než první a druhý, oba jezdci jeli bezvadně. Ani jeden z nich nevyjel mimo trať a Lewis (Hamilton) bojoval dobře a čistě. Dobře ustál tlak s Kimim (Räikkönenem), měl vše pod kontrolou a zasloužil si skončit druhý."
"Nemyslím si, že by nám dnes někdo něco daroval. Měli jsme dobrou strategii, dobře jsme odstartovali a nakonec jsme dosáhli výsledku, který si celý tým a jezdci zasloužili."
Jste překvapen způsobem, jakým se vše od Austrálie otočilo?
RD: "Myslím, že je těžké vyjádřit slovy, kolik lidí tvrdě pracuje v pozadí. Moderní F1 není o vyrobení jednoho dílu, díky kterému by vůz najednou jel rychleji. Je to mnoho a mnoho dílů, které se podílí na smysluplném zlepšení času na kolo, takže je to pokračující obrovské množství práce."
"Test minulý týden byl přerušen deštěm, takže dát vše dohromady a získat výsledek je zásluhou celého dodavatelského řetězce, lidí v Anglii a samozřejmě jezdců, kteří to správně použili."
Fernando (Alonso) bagatelizoval váš budoucí potenciál, ale v tuto chvíli musíte být určitým způsobem na koni, hlavně pro příští týden?
RD: "Fernando je týmový hráč a nemá zkušenosti s výhrami u McLarenu, takže si možná myslí, že naše úsilí nebo odevzdání budou slábnout. Úspěch vyzdvihuje každý aspekt naší organizace, odevzdáme se a budeme se snažit ještě více."
"Pokusíme se přijet do Bahrajnu s určitým zlepšením času na kolo, ve Španělsku určitě budeme mít významné zlepšení času na kolo a uděláme vše co bude možné, abychom vyhráli oba šampionáty. Ale zatím je před námi příšerně dlouhá cesta a tohle je druhý závod. Neděláme si iluze. Ferrari je velmi silný tým a bylo dobré vidět Nicka Heidfelda získat nějaké body. Pro nás je skvělé, že nešly Felipe Massovi."
S Lewisem se nyní musí počítat v prvních zatáčkách?
RD: "Domnívám se, že důležité je, jak čisté byly jeho manévry. Nebylo nic nečistého na tom co udělal. Nebyly tam nárazy kol nebo cokoliv. Ale tím jak řídí ukazuje ostatním lidem se kterými jezdí, že bude angažovaný a rozhodný."
Myslíte si, že záležitost s pohyblivými podlahami sehrála svoji roli v konečném výsledku?
RD: "Myslím, že záležitosti které byly diskutovány v Austrálii a byly definovány pro zdejší závod, jsou pro všechny stejné. A nemyslím si, že někdo dělá něco jiného než jen zajištění toho, aby všichni interpretovali pravidla stejně."
"Všichni se na tomto procesu podíleli a FIA podala vysvětlení. Nemyslím si, že to někoho konkrétního negativně ovlivnilo, ale je jisté, že pokud máte takové pochybnosti, je lepší si je vyjasnit."
Co se stalo s vysílačkou Fernanda?
RD: "Vysílačka měla v garáži opakovaně problémy. Takže náš technik na vysílačky byl schopen rychle identifikovat problém a vyřešit ho celkem rychle. Byla to porucha v kritickém čase, protože jsme ho volali do boxů kvůli palivu a kdyby si nevšimnul signálu, tak by mu došlo palivo. Tak to bylo..."
Měl jste strach?
RD: "Řekněme to takhle. Ulevilo se mi, když jsem ho viděl přijíždět do boxové uličky!"
Z celkového pohledu na Hamiltonův závod, která část na vás udělala největší dojem?
RD: "Asi úvodní kola. Domnívám se, že byl velmi odhodlaný a jel čistě. A samozřejmě když ustál tlak od dotahujícího se Kimiho. Mohl jet rychleji, ale to je ten klíč, že? Klíčem je dojet a dosáhnout co nejlepšího výsledku. A není to o velikosti rozdílu. Takže udržet jízdu čistou, dávat si pozor na vůz a jen dělat to co je nutné pro dokončení na druhém místě dokazuje úroveň profesionality, kterou byste neočekávali od člověka v jeho druhé Velké ceně."
Když jste řekl, že jel na druhé místo, ale ten první stint, když získal druhé místo, jel od té doby takhle takticky?
RD: "Ne, pořád jsme jeli takticky. Fernando si vybudoval náskok a pro nás bylo povzbudivé, že vůz zrychloval, což znamenalo, že jsme vyřešili problémy s opotřebením pneumatik a jak klesalo množství paliva, vůz zrychloval."
"Takže to nám dává určitý stupeň důvěry v tom, že jsme se přiblížili k úplnému zvládnutí výzvy v podobě použití pneumatik Bridgestone. To je možná výhoda, kterou měli ostatní týmy. Měli jsme pocit, že jsme v tom chápání byli druzí a myslím, že jsme se přiblížili k úplnému pochopení, což by nám mělo pomoct v průběhu sezóny."
Skutečnost, že byl McLaren schopen v druhém závodě sezóny lépe použít pneumatiky vás překvapuje?
RD: "Odpověď na tuto otázku je, že si neděláme žádné iluze. Jsme v druhém závodě velmi dlouhého světového šampionátu a je tu několik skvělých týmů. Samozřejmě Ferrari je jedním z nich. Naším úmyslem je zůstat vpředu, snažit se a vyvíjet vůz. To bude úmyslem."
"Je samozřejmě velmi jednoduché pochopit závod na okruhu, ale je tu také stejně náročný závod v rychlejším a efektivnějším vývoji vozu. Je to nákladné cvičení, ale je to cvičení, do kterého musíte zavést disciplínu."
"Je velmi jednoduché se dostat do technických slepých uliček. Z dnešního závodu máme velmi dobrý pocit, ale neděláme si do budoucna žádné iluze. Bude obtížné udržet si rychlost a být tak konkurenceschopní, jak je třeba, abychom vyhráli světový šampionát."
Když se zpětně podíváte na své rozhodnutí jít do této sezóny s Lewisem, jak to rozhodnutí nyní vypadá?
RD: "Za prvé nebylo moje, jen moje. V mnoha ohledech jsem v tomto procesu schválně ustoupil trochu do pozadí, abych se ujistil, že je to něco, co všichni podporují. Samozřejmě by bylo pro mne snadné to podporovat, ale nechtěl jsem se dostat do situace, kdy v případě že by se mu nedařilo, by lidé říkali, že to bylo moje a jen moje rozhodnutí. Ale jeho začlenění do týmu Vodafone McLaren bylo odůvodněno od doby, kdy jsme začali testovat."
"Tyto závody to dokazují všem, kteří to nechápali, protože mají odstup a neznali jeho schopnosti. Všichni to mohou vidět. A všichni myslím můžeme vidět, že není jen schopný závodní pilot, ale také velmi talentovaný ve svém přístupu k práci a ke své fyzické kondici."
"Je velmi talentovaný ve všech směrech a také má za týmového kolegu dvojnásobného mistra světa. A jak jste po závodě mohli vidět, měli jeden ze druhého radost a pokud se nám podaří udržet tohoto týmového ducha během roku, budeme mít skvělý ročník."
Fernando po pátečních jízdách řekl, že Ferrari je tým, který je třeba porazit. Byla to součást taktiky?
RD: "V tomto sportu se velmi špatně odhaduje, co se stane. Po sobotě jsme věděli, že jsme ztrátu na ně smazali. Kvalifikace bez paliva ukázala, že máme schopnost být rychlejší a myslím, že co jsme těžko mohli vědět, je zda-li se nám podařilo vyřešit použití pneumatik."
"A dnes jsme v této oblasti odvedli lepší práci. Uvědomili jsme si, že budeme muset obětovat trochu rychlosti na rovinkách, přidat trochu přítlaku a trochu tak utrpět na okamžitém výkonu. Ale nakonec to byla správná věc, kterou bylo třeba udělat."
Jaké jsou vaše pocity po prvním vítězství od roku 2005?
RD: "Abych byl upřímný, přišlo mi to jako bych byl bez vítězství jen dvě hodiny. Myslím, že minulý rok je dalekou minulostí. Nakonec jsme tu proto, abychom vyhrávali a myslíme si, že jsme odvedli velmi dobrou práci."
"Mnoho lidí pracovalo přes zimu velmi, velmi tvrdě a nemyslím si, že v tom co se stalo má podíl štěstí. Z motoristických závodů dostanete to, co do nich vkládáte. Občas je velmi matoucí, když se opravdu snažíte a nemáte výsledky, ale tento rok se zdá být tomu konec."
Řekl jste, že oba vaši jezdci byli dnes bezchybní. Musel jste mít na tváři ironický úsměv, když jste viděl velikost prostoru, který nechal Kimi v první zatáčce a skutečnost, že Felipe (Massa) v prvních třech kolech spal?
RD: "Nemyslím si, že by spal. Domnívám se, že byl dotlačen k tomu, aby si znečistil pneumatiky. To mu asi nepomohlo. Nakonec hrál Lewis v úvodních kolech významnou roli a to bylo velmi pozitivní."